F1: Blíží se VC Japonska... Přidal/a Lukas Viskot dne October 04 2010 22:00:53Okruh v Suzuce je bezesporu nejtěžší mimoměstskou tratí v seriálu F1. Jezdí se pravidelně od roku 1987, vyjma sezon 2007 a 2008, kdy se VC Japonska přesunula na okruh pod horou Fuji. Je to jediná trať v šampionátu ve tvaru osmičky...
Novinka
Okruh v Suzuce je bezesporu nejtěžší mimoměstskou tratí v seriálu F1. Jezdí se pravidelně od roku 1986, vyjma sezon 2007 a 2008, kdy se VC Japonska přesunula na okruh pod horou Fuji. Je to jediná trať v šampionátu ve tvaru osmičky. Technicky je opravdu nejnáročnější, můžeme jmenovat některé úseky jako například první dvě zatáčky, následující esíčka, dvojlomenou zatáčku spoon a peředevším netěžší zatáčku na trati, 130R, která se jede na plný plyn. Pojmenovaná je podle poloměru, který činí 130 metrů.
Všechny tyto technické pasáže jasně signalizují, že se jedná o vysokopřítlakový okruh. Minimálně jedno z křídel by mělo být nastaveno na svou maximální hodnotu. Dále je třeba dát velmi nízko přední světlou výšku (čím je vyšší, tím je vůz nedotáčivější). Avšak myslet musíme také na nerovnosti, kde auto dře o asfalt a hrozí ztráta kontroly nad vozem. Protože jsou na okruhu také douhé rovinky, musíme vykompenzovat vysoký přítlak krátkými posledními převody, aby auto ve vysoké rychlosti co nejlépe zrychlovalo.
Onboard ze Suzuky 2009. Pilot Kimi Raikkonen. Všimněte si, že nenajíždí na obrubníky (kromě pasáže dvou pravotočivých zatáček před mostem). A ví moc dobře proč.
Důležitost přítlaku je zde i proto, že jsou zde velmi vysoké obrubníky, tudíš se zatáčky nedají řezat. Většina nájezdů na obrubník končí v lepším případě smykem, v horším případě se odporoučí nějaká ta komponenta vozu, což zde často vede k nutnému odstoupení. Proto je nutné zde mít velice stabilní auto. A protože okruh je extrémě náročný na přední pneumatiky, vyřešíme tuhou přední nápravou hned dva problémy tohoto okruhu. Tuhý přední stabilizátor je zde nutností, stejně jako tuhé pomalé tlumiče a pružiny a vysoký tlak předních pneumatik. Pod 140 KPa by jít neměl. pomoci může také rozložení hmotnosti více dozadu, ale nemělo by se to přehánět, protože auto bude o něco více nestabilní, a muselo by se to vykompenzovat někde jinde, například snížením předního křídla.
Přestože má trať tvar osmičky, pneumatiky se tu nedrolí úplně rovnoměrně. Levá část je namáhána o něco více, především kvůli prvnímu sektoru. Tohle vyřešíme decentním přesunutím laterálního rozložení doprava. Zde je nutné doplnit, že toto je individuální u každého jezdce. Mluvím teď o svých zkušenostech s jízdou lna limitu. Je běžné, že někteří jezdci zde budou mít problém s pravou stranou vozu, potom tedy přesunou hmotnost nalevo.
Trať se nedá zkracovat téměř nikde, vyjímkou je jediná šikana na trati, na začátku 3. sektoru. Zde nebude tolerováno zkracování tratě. Kdo to zkrátí více než 3 krát a nezpomalí potom, může očekávat nějaký ten dáreček od adminů.
Takže nažhavte motory, tento okruh ukáže kdo na tom jak je, takže ukažte to nejlepší co ve vás je!