F1: Prezentace okruhu Hockenheimring
Přidal/a Lukas Viskot dne January 11 2011 22:58:24
Již za 3 dny nás čeká třetí podnik zimního šampionátu. Pojďme si nyní představit jeho nejdelší trať, která se stala skutečnou legendou.
Novinka
Hockenheimring byl původně postaven v roce 1932 na lesních silnicích, jako náhrada za nebezpečný a zakázaný okruh Wildpark v Karlsruhe. V první řadě se okruh používal jako závodiště pro motocykly a testovací dráha pro Mercedes-Benz a Auto Union. Mezi lety 1938 až 1947 byl Hockenheimring přejmenován na Kurpfalzring. Po druhé světové válce bylo používání okruhu velmi omezeno. Závody motocyklů se nějakou dobu nesměly konat vůbec, aby byl později Hockenheim do závodního kalendáře vždy jednou za dva roky vrácen. Původní okruh byl téměř osm kilometrů dlouhý, ale později došlo k jeho zkrácení.
První rekonstrukce okruhu započala v roce 1965, prioritou bylo zejména zvýšení diváckého komfortu. Radikálnější přestavba okruhu (1970) přišla po fatální smrtelné nehodě Jima Clarka (1968), kdy přibylo několik zatáček, ale zejména započala první instalace bezpečnostních prvků. Tato nová verze byla velmi rychlá a obsahovala vysoké množství dlouhých pasáží, které bylo možno jet na plný plyn. Okruh byl stále hodnocen jako vysoce nebezpečný a bezpečností technici pohrozili v roce 1999 organizátorům vyškrtnutím závodu z kalendáře, pokud nedojde k výrazné modernizaci.
Přesunu závodu na jiný konkurenční okruh zabránili organizátoři najmutím architekta Hermanna Tilkeho, který se rozhodl ponechat jen minimum z původní verze a okruh výrazným způsobem přizpůsobil současným normám. V první fázi došlo k vyrovnání terénu a navrhnutí kratší varianty s množstvím bezpečného prostoru pro výjezd monopostu z trati. Dalším rozhodnutím bylo přidání ostrých zatáček, které zvýšili množství prostorů vhodných k předjíždějí. Přestavba okruhu si krom financí vyžádala též přidání nových tribun, z nichž některé zafinancovala domácí automobilka Mercedes-Benz, díky čemuž se můžeme setkat též s tribunou pojmenovanou na jeho počest.
Formule 1 na Hockenheimring poprvé zavítala v roce 1970, když se závodní piloti rozhodli během Grand Prix Francie bojkotoval start na nebezpečném Nürburgringu. Tehdy vyhrál Jochen Rintd, jediný mistr světa in memoriam. Nicméně po rekonstrukci původního okruhu byl Hockenheimring opět na sedm let z kalendáře odstraněn. Od té doby se Grand Prix Německa konala vždy krom roku 1985 právě na Hockenheimu. V sezoně 2002 se jel závod poprvé na zmodernizované verzi okruhu, tehdy vyhrál Michael Schumacher.
Od roku 2006 se VC Německa střídá mezi Hockenheimringem a Nurburgringem.
Startá (šedá) verze trati a nová (černá) verze po rekonstrukci v roce 2001:

1970 - 1982

1983 - 1989

1990 - 1991

1992 - 1993

1994 - 2001

od 2002

Jak je z obrázků vidět, jednotlivé rekonstrukce se týkali výhradně zpomalujících šikan, především Bremskurve, která byla předělána celkem 3 krát. Pro rok 1994 potom došlo ke zpomalení šikan Clark a Senna (poslední obrázek, šedá před rekonstrukcí, černá po rekonstrukci).
A nyní se již dostáváme technické části tohoto článku. Z obrázků je vidět, že trať je velice podobná italskému vysokorychlostnímu okruhu Monza. Zde jsou dokonce rovinky ještě dělší, a tak nastavení zadního křídla není nikterak obtížné - těžko se najde jezdec, který by nenastavil hodnotu 1. Přední křídlo je potom individuální dle jízdního stylu, ale doporučuju ho nastavit tak vysoko, co váš jízdní styl dovolí. Přestože formuli klesne maximální rychlost, vyhnete se nedotáčivosti, která je nutná především v celém třetím sektoru a také ve všech šikanách. Tím dosáhneme také kratší brzdné dráhy, neboť do zatáčky můžeme vlítnout rychleji. S tím souvisí rozložení hmotnosti, které doporučuju dát úplně dopředu, auto tak získá větší stabilitu, větší zátěž na předek (a tím i rychlejší průjezd zatáčkami), a především díky stabilitě si můžeme dovolit zvětšit rozdíl mezi křídly.
Poslední věc, kterou bych u nastavení zmínil, jsou pneumatiky, zde nedoporučuju klasické hodnoty tlaku kolem 110 - 120 kPa, ale něco kolem 140 - 160 kPa. Auto bude klouzat jen nepatrně víde než je běžné, zato však získá vyšší rychlost, zrychlení, a sníží se spotřeba paliva a opotřebení pneumatik. A ty bude třeba šetřit, neboť se očekává závod na super měkké směsi.
A na závěr ještě něco k trati samotné - jistě jste si všimli, že tato trať disponuje velice širokými obrubníky, především v šikanách. Chtěl bych připomenout, že na trati musí zůstat minimálně 2 kola. Na krácení budou tentokrát přímo dohlížet komisaři, a to ve všech třech šikanách. Pokud dojde ke zkrácení v kvalifikaci, bude tento čas jezdci anulován a seřazen bude podle svého druhého nejrychlejšího času. V závodě bude tolerance 5 zkrácení, po překročení tohoto limitu bude za každé další zkrácení jezdci přidělena penalizace 5 sekund k výslednému času. Druhým problémem této tratě je její šířka, která je prachmizerná. Zde to uvádím v souvislosti s pravidlem zakazujícím více než 2 změny směru na rovince pro jezdce jedoucího vepředu. Zde se bude v případě prohřešků trestat podle tabulky v pravidlech, kde je tato problematika přesně definována.
Těším se na zajímavé závody, o víkendu ahoj!