F1 a GP2: prezentace okruhu Imola 1994
Přidal/a Lukas Viskot dne January 18 2011 14:53:52
Píše se 1. květen 1994. Na konci 5. kola zajíždí do boxů safety car a závod je restartován. O kolo později, v první zatáčce Tamburello dochází k fatální nehodě trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny, který nakonec podlehne zraněním hlavy. To vše pouhý jeden den od smrtelné nehody Rolanda Ratzenbergera. Vítejte na okruhu Imola 1994, závodu, který vstoupil do dějin motorsportu jako "nejčernější den závodů Formule 1".
Novinka
Okruh Enza a Dina Ferrari byl otevřen v roce 1953. F1 se zde poprvé objevila roku 1963, tehdy se ovšem jednalo o závod nezapočítávaný do mistrovství světa. Toho se okruh dočkal až v roce 1980, kdy se zde jela VC Itálie. Ta se od následujícího roku však přestěhovala do Monzy, a závod byl přejměnován na VC San Marina, malého státu, který leží cca 100 km od okruhu. Poslední závod F1 se zde jel v roce 2006. Prvním vítězem se zde stal Nelson Piquet, posledním Michael Schumacher.

Podoba okruhu v letech 1981 - 1994


Poslední ročník F1 na této verzi se jel v roce 1994. Tento závod je známý jako "černý víkend Formule 1". V páteční kvalifikaci najel v předposlední šikaně Variante Bassa Rubens Barrichello na obrubník a vůz byl katapultován do bariéry, kde prudce zpomalil z rychlosti 225 km/h a následně se převrátil. Barrichello vyvázl z této nehody pouze ztrátou vědomí.

Nehoda RUbense Barrichella:


V sobotní části kvalifikace vyletěl monopost Rolanda Ratzenbergera ze zatáčky Villeneuve. Narazil do betonové zdi, a ačkoliv kokpit vozu zůstal takřka nepoškozen, síla nárazu zlomila Ratzenbergerovi vaz. Náraz proběhl v rychlosti 306 km/h. Jako příčina výletu z tratě se uvádí změnšený přítlak předního křídla, které si Ratzenberger poškodil o kolo dříve přejezdem přes obrubník. Šlo o první smrt při závodním víkendu Formule 1 od Grand Prix Kanady 1982, kde zahynul Riccardo Paletti. Od posledního úmrtí tedy uběhlo 12 let.

Nehoda Rolanda Ratzenbergera:


1. května se konal samotný závod. Po odstartování zůstal na roštu stát Benetton, který pilotoval JJ Lehto. Pedro Lamy, který startoval z konce roštu, měl výhled zablokovaný dalšími vozy, a narazil do Lehtova vozu. Trosky vozů a pneumatiky se rozletěly po trati, část z nich překonala bezpečnostní plot chránící diváky a devět jich lehce zranila. Kvůli nehodě na trať vyjel safety car. Při pomalé jízdě za safety carem došlo k poklesu teploty pneumatik a tudíš i k poklesu jejích tlaku, což znamená celkový pokles vozidla. Na konci 5. kola safety car zajel do boxů a závod byl restartován letmým startem. Dvě kola po restartu vyjel vůz pilotovaný Ayrtonem Sennou v zatáčce Tamburello v rychlosti 306 km/h z trati a po zpomalení na 211 km/h narazil do betonové zdi. Oficiální příčina vyjetí z tratě je styk zadní části vozu s asfaltem v místě, kde byl přechod mezi starou a novou vrstvou (právě kvůli podchlazeným pneumatikám a sníženému tlaku gum), což vedlo k přetáčivému smyku, na který Senna okamžitě zareagoval. Náraz jako takový nebyl nijak neobvykle silný a proběhl pod relativně nízkým úhlem. Sennovi se však stal osudným kus zdemolovaného zavěšení z předního pravého kola. To mu prorazilo hledí přilby a způsobilo frakturu lebky.

Nehoda Ayrtona Senny:


Smrt Ayrtona Senny byla do dnešního dne ve F1 poslední. Velká Cena San Marina 1994 měla za následek důrazné zvýšení bezpečnosti, ať již změnou technických pravidel či úpravou mnoha tratí. Samotná Imola prošla rekonstrukcí, například před zatáčkou Tamburelo i Villeneuve je v dnešní době zpomalující šikana. Avšak i od té doby došlo k těžkým nehodám, kdy byly ohroženy životy jezdců, jmenujme například VC USA 2004, kdy Ralf Schumacher dostal v klopené zatáčce defekt a v rychlosti přes 310 km/h narazil do bariéry. Při havárii na něj působilo přetížení 78G, což je jedno z nejvíce naměřených přetížení v motorismu (zde měl Ralf štěstí v tom, že bariéru trefil zadní částí svého vozu). Výsledek bylo veliké otřesení a dvě menší fraktury na páteři.


To bychom za sebou měli historii tratě, teď se pojďme podívat na technické údaje. Délka 5,040 km nám vynáší rovných 30 kol pro F1 a 10 kol pro GP2. Vzhledem k tomu, že zde není příliš mnoho zatáček se očekává nízký přítlak, zhruba něco podobného jako na Hockenheimringu. Strategie pneumatik bude zřejmě také podobná, toto jsem ještě nezkoušel, každopádně se zde očekává využití měkčí směsi z obou sad. Okruh disponuje poměrně vysokými obrubníky, takže ty doporučuju nepřejíždět, pokud s tím máte problémy, tak nastavit auto na vysokou stabilitu. Ještě bych chtěl připomenout, že je od teď vyšší zranitelnost vozů, takže opravdu doporučuju nic nehrotit a jet na jistotu. V případě GP2 budou nutné vyšší dorazy kvůli stabilitě na nerovných úsecích tratě, například právě v Tamburellu.


To by bylo k této trati vše, takže Hodně štěstí při závodech!