F1 A: Představení okruhu Suzuka
Přidal/a Lukas Viskot dne October 07 2011 11:05:33
Suzuka patří mezi nejtěžší a nejoblíbenější tratě v sezoně. Její unikátnost spočívá ve tvaru osmičky, takže se dráha v jednom místě kříží přemostěním...


Novinka
Okruh v Suzuce nechala postavit v roce 1962 automobilka Honda jako svou domácí testovací trať. Na svou první Velkou Cenu F1 si však musela ještě dlouho počkat. Vůbec první VC Japonska se totiž jela až v roce 1976, a to na na okruhu Fuji, vlastněného automobilkou Toyota. Jelo se zde pouze dvakrát, o rok později došlo při nehodě ke dvěma úmrtím diváků a VC Japonska byla zrušena na dlouhých 10 let. První VC Japonska v Suzuce se jela v roce 1987, a kromě dvou vyjímek (2007 a 2008), kdy se závod vrátil do Fuji, se zde jezdí nepřetržitě.



Trať je velice náročná a každá chyba je zde velice tvrdě trestána. Je tomu tak především kvůli abcenci asfaltových únikových zón - je zde pouze štěrk. Druhým faktorem je poměrně vysoké převýšení tratě. A konečně faktor číslo 3 - všudypřítomné vysokorychlostní zatáčky, a to především legendární 130R (pojmenovaná podle poloměru této zatáčky), která se jezdí v rychlosti okolo 300 km/h na plný plyn. Velmi obtížný je také průjezd prvními dvěma zatáčkami, jakákoliv nepřesnost může vést k výletu mimo trať. Dále zde máme kombinaci esíček, kde je velice důležité udržet koncentraci a ideální stopu. Zde se dá hodně získat, ale i ztratit.



Vysokorychlostní zatáčky skrývají ještě jednu nepříjemnost - díky nim je trať velkým žroutem pneumatik, což nabízí možnosti pro různé strategie. nastavení přítlaku je zde opravdu tvrdým oříškem - trať nabízí tři dlouhé pasáže, kde se dosahuje vysokých rychlostí, ale nesmíme zapomenout nai na vysokorychlostní zatáčky, kde je zapotřebí vysoký přítlak. Bývají zde největší rozdíly přítlaků mezi jezdci.

Ačkoliv je trať poměrně dlouhá, nabízí velmi málo míst vhodných k předjíždění. Nejlepší z nich se nachází po zatáčce 130R, kde se dá před šikanou soupeře vybrzdit na vnitřní stopě. Jistá možnost je také před zatáčkami Spoon, avšak zde se do zatáčky najíždí vysokou rychlostí a jezdci nemají příliš mnoho času na reakci. Pak je zde ještě zatáčka Hairpin, zde je však málo místa a pokus o předjetí může skončit kolizí. Posledním místem je cílová rovinka, avšak pouze v případě, že se útočící jezdec udrží minimální vzdálenost od soupeře hned za výjezdem z šikany. Pokus o předjetí na konci této rovinky je velmi riskantní a nedoporučuje se. Pokud jezdci jedou vedle sebe, častokrát souboj končí v kačírku.

Konstrukce tratě ve většině případů zabraňuje získávání výhod dlouhými výjezdy nebo zkracováním tratě - až na jednu vyjímku. Tou je šikana na konci tratě. Zde bude kontrolováno správné projíždění této zatáčky, za časté porušování hrozí podobně jako v Singapuru penalizace.