F1 2012: Prezentace okruhu Gillese Villeneuva
Přidal/a Lukas Viskot dne June 09 2012 13:59:49
Máme zde první závod na vysokorychlostní trati. Okruh velmi náročný na brzdy, kvůli kterým jezdci často závod nedokončí...
Novinka
GP Kanady patří do kalendáře formule 1 od roku 1967. První závod vyhrál Jack Brabham na voze vlastní konstrukce. V úvodní dekádě se kanadská velká cena konala na okruzích v Mosportu a v Mont Treblant, od roku 1978 se pak natrvalo přestěhovala do Montréalu. Zde pořadatelé částečně využili městké komunikace a doplnili je o speciálně vybudované závodní úseky. Vznikl tak okruh o délce 4,361 km, který jezdci obkrouží během závodu celkem 70krát. Prvním vítězem v Montréalu se 8. října 1978 stal Gilles Villeneuve, jehož jméno dnes tato trať nese. Kanaďan odstartoval ve svém Ferrari z třetí pozice. Když pak přebíral pohár pro vítěze, nad hlavou se mu vznášely sněhové vločky. Proto se GP Kanady konala v tomto pozdním termínu už jen třikrát, aby od roku 1982 získala natrvalo červnový termín.



Montréalská trať je velmi náročná na brzdy. Závodní vozy dosahují na dlouhých rovinkách vysoké rychlosti, v době V10 motorů to bylo až 340 km/h, dnes motory V8 s omezením otáček umožňují nejvyšší rychlost do 320 km/h. Protože jsou rovinky prokládány úzkými, pomalými zatáčkami a šikanami, přináší to velké zatížení brzd. Vůbec nejdelší přímý úsek představuje cílová rovinka, dlouhá 1005 metrů, po níž se jezdci řítí na plný plyn po dobu 13 vteřin. Inženýři všech týmů proto v rámci aerodynamického řešení pro vysoké rychlosti navrhují zvětšené vstupní chladící otvory a současně připravují pro své jezdce speciální balíčky aerodynamických prvků, které omezují čelní odpor na minimum. Zde používaná přední i zadní křídla mají mnohem menší rozměry a sklon vodorovných prvků je minimální.



Na závěr jedna důležitá informace - dávejte si pozor na zkracování poslední šikany. Bude kontrolována.