Přihlášení
Jméno Heslo
Nejste členem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se. Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
Team Speak
IP: 88.146.196.246
Heslo: stejné jako na servery
F1 2014
1.L. Pohančeník215
2.M. Pálfi130
3.P. Cink88
4.P. Jiránek84
5.L. Viskot54
6.J. Valeček50
7.A. Gacík41
8.V. Maliár32
9.J. Kurtiš32
10.J. Boško24
Octavia Cup
1. L.Viskot 116
2. V.Schenel 115
3. A.Gacík 83
4. J.Boško 66
5. P.Cink 58
6. M.Dlužík 57
7. A.Buchta 57
8. K.Jahna 44
9. R.Hanousek 40
10. M.Petříček 39
PSC 2014
1. L.Pohančeník 158
2. R.Šindelka 123
3. R.Hanoušek 71
4. M.Hemmer 70
5. M.Palfi 62
6. P.Jiránek 61
7. M.Vons 60
8. P.Králiček 52
9. M.Dlužík 41
10. O.Brhel 36
návštěvnost
TOPlist
Jak na setupy - Motor
Obsah:
2.1 Ovlivňující faktory
2.2 Výkon
2.3 Životnost
2.4 Boost
2.5 Chladič
2.6 Brždění motorem



2.1 Ovlivňující faktory
U motoru toho nemáme co se nastavování týče příliš mnoho k výběru. De facto tu máme pouze Boost, brždění motorem a chladič. nutno ovšem podotknout, že i těchto pár věcí musíme nastavit s ohledem na další nastavení, zejména převodovka se s motorem navzájem ovlivňují. Kromě převodovky bude dalším ovlivňujícím faktorem profil tratě (typy zatáček, délky rovinek a jejich množství).


2.2 Výkon
Maximální výkon je parametr, který bychom měli znát u všech modů, na kterých závodíme. Na maximálním výkonu totiž závisí nastavení převodovky, a jak již bylo minule řečeno, nad nejvyšší výkon by jsme se nikdy neměli dostat. Většina aut má však maximální výkon při maximálních otáčkách. Nicméně, pokud má nějaký mod možnost navýšení boostu, který zároveň navyšuje i otáčky, bývají už tyto dodatečné otáčky většinou za hranicí maximálního výkonu, a proto je jejich využití neefektivní. Typickým příkladem by mohl být mod Indy Cars 2009, na kterém jsme v sezoně 2010 jezdili. V případě, že má mod maximální výkon pod limitem otáček, je přínosné maximálních otáček nedosahovat a řadit v místě, kde je nejvyšší výkon. Hlavně ve vysokých rychlostech, kde je silný odpor vzuchu, má tento parametr nejvyšší důležitost. Od toho se potom odvíjí nastavení převodovky.


2.3 Životnost
Životnost motoru je u motorů téma č. 1. K vítězství je v prvé řadě nejdůležitější spolehlivost. Životnost je v rFactoru vyjádřena v sekundách, které však ubývají různou rychlostí. Ta je ovlivněna třemi faktory:

1. Boost - jako jediný ze všech tří faktorů opotřebovává motor nepřetržitě.
Každý přidaný stupeň urychluje úměrně urychluje. Na většině modů má však samotný boost na životnost minimální efekt. Boost obsahují obvykle formulové mody. I v případě, že motor nemá nastavitelný boost, může i jeho jediná úroveň opotřebovávat motor, to už závisí na konkrétní fyzice.

2. Otáčky - Jak známo, se zvyšujícími se otáčkami také roste síla vybrací, které mají na životnost motoru negativní vliv. Existuje jistá mez otáček (u každého modu jinak, doporučuju zjistit), po jejíž překonání se začne motor opotřebovávat. V praxi to znamená, že pokud tuto základní mez nepřekročite, motor se opotřebovává pouze jeho samotným chodem (nastavený v boostu). Po překročení této meze začne motoru každou sekundu ubývat jedna sekunda z jeho životnosti. Avšak fyzika životnosti motoru obsahuje také skoky v otáčkách, po kterých se rychlost, se kterou životnost ubývá vždy násobí dvěma. Příklad: Motor má základní mez životnosti 17000 otáček a rozmezí (skok) 200 otáček. Znamená to, že do 17000 otáček se nic neděje (kromě opotřebovávání boostem). Po překonání 17000 otáček se začne po jedné sekundě každou sekundu krátit životnost motoru. Každých dalších 200 otáček se potom rychlost opotřebení násobí dvěma. To znamená, že při 17200, 17400, 17600, 17800 atd bude rychlost opotřebení 2x, 4x, 8x, 16x atd každou sekundu. Většinou bývají tyto skoky až v blízkosti limiteru otáček a v nižších rozestupech. Je proto důležité nepodřazovat příliš rychle, aby se otáčky nedostali nad limiter, a nedržet motor na maximálních otáčkách moc dlouho. Pokud vám bouchá motor a nepřehřívá se vám, je problém právě zde. V tomto případě vám chladič vůbec nepomůže.

3. Teplota oleje motoru - zde platí naprosto to samé jako u otáček. opět je tu nějaká mez, a následující skoky, kdy se rychlost opotřebení násobí dvěma oproti předchozímu opotřebení. Příklad: Motor má kritickou teplotu oleje 100 stupňů a skok po 2 stupňích, vše pod touto teplotou motor neopotřebovává (krom boostu). Po překonání hranice 100 stupňů začne motoru ubývat jedna sekunda každou sekundu, kdy se motor nachází nad teplotou 100 stupňů. Pří teploctách 102, 104, 106, 108 atd pak bude rychlost opotřebení 2x, 4x, 8x, 16x a tak dále. Zde je nutné mít správně nastavený chladič, o tom je řeč níže. Zde je nutné zdůraznit, že teplota motoru roste pouze s aktivním plynem (a volnoběhu) a rychlost jejího růstu je závisí na rychlosti spalování paliva. Jak víme z článku o převodovce, rychlost spotřeby je závislá na otáčkách, a poloze plynového pedálu.

Tyto tři faktory však mají jeden velký háček - všechny se navzájem ovlivňují, a pokud budeme vycházet z předešlých příkladů a aktuální otáčky budeme mít například 17100 a teplota motoru 109 stupňů, rychlost opotřebení bude 17 sekund z životnosti každou sekundu (1 sekunda za otáčky + 16 sekund za teplotu). Do toho se nám ještě přidává aktuální boost, který krácení životnosti také urychlí.


2.4 Boost
Boost slouží ke zvýšení výkonu motoru. Tím dosáhneme rychlejšího zrychlení a vyšší maximální rychlosti. jeho obrovskou výhodou je možnost změny přímo na trati. Má však 2 negativní vlastnosti: urychluje opotřebení motoru a zyšuje spotřebu paliva (a tím i zahřívání motoru). Jeho využití by proto mělo být dobře zváženo. Obvykle se používá na startu, při předjíždění soupeřů, a k zvýšení náskoku. J8 osobně ho používám jen na start a k předjíždění, kdy ho mám nastavený na nejvyšší úroveŇ. Jinak jezdím zbytek závodů na jedničku. Díky tomu chráním motor a můžu jezdit s lehčím autem, protože potřebuju méně paliva. Zde je to otázka experimentů, za de vyplatí jezdit s lehčí nádrží a nižším boostem, nebo s boostem na nejvyšším stupni a s více litry paliva v nádrži. Každý mod má jiný výkon boostu, jinou spotřebu paliva při boostu a jiné opotřebení motoru při boostu. Většinou je však výhodnější lehčí nádrž (ta se totiž kromě rychlosti projeví i na delší životnosti pneumatik). Nastavitelný boost obvykle nalezneme pouze u formulových modů.


2.5 Chladič
Chladič motoru slouží k chlazení chladící kapaliny (vody). Zde je nutné zdůraznit, že závodní auta nemají ventilátor, a chlazení je tedy závislé na vzduchu. Dle fyzikálních zákonů znamená každých cca 10 km/h snížení teploty o 1 stupeň. Se zvyšující se rychlostí tedy roste i účinnost chlazení motoru. V případě, že závodíme na trati, kde se nedá dosáhnout vysokých rychlostí (třeba Monaco), je nutné zvýšit nastavení chladiče (doslova to znamená zvětšit díru, kterou protéká vzduch k motoru). Z toho tedy vyplývá, že čím rychlejší okruh je, tím menší chladič je potřeba. Každý mod má chlazení rozdělené základní chlazení (v klidu, kdy se auto nepohybuje), přenosu tepla mezi vodou a olejem a chlazení na základě rychlosti. Z tohoto je patrné, že auta s nižšími otáčkami jsou méně náchylné na běh motoru při volnoběhu, kdy auto stojí, zatímco vysokootáčkové vozy (především formule a supersportovní speciály) se bez pohybu mohou snadno přehřát a stání na místě motoru neprospívá. Zejména v zahřívacím kole je tedy nutné teploty hlídat, a počítat i se stáním na cílové rovince, než všichni jezdci zastaví na svých místech a začne startovací procedura. To může trvat i desítky sekund, a pokud má motor příliš vysokou teplotu ještě před startem, může pro vás závod skončit ještě před zhasnutím semaforů. Nejrychleji se motor chladí v okamžiku, kdy se z maximální rychlosti začne brzdit. V této chvíli je nejvyšší účinnost chlazení díky vysoké rychlosti, a zároveň se motor nezahřívá, protože se nespaluje žádné palivo.

Velikost chladiče je důležité řádně prověřit (doporučuju odjet alespoň 10 kol se závodním setupem, tedy plnou nádrží). Příliš vysoké nastavení chladiče má negativní dopad na maximální rychlost a zrychlení, protože zvyšuje aerodynamický odpor. Jde tedy o to najít ten nejlepší kompromis.


2.6 Brždění motorem
Hned na úvod je nutné zdůraznit jeden fakt: brždení motorem je hodně zavádějící pojmenování, protože funguje jinak, než by jste nejspíše očekávali. Jedná se o procentuální vyjádření kolik plynu bude aktivního v době, kdy nemáte sešlápnutý plynový pedál (tedy při volnoběhu). Čím vyšší hodnota, tím více plynu je aktivováno. Síla tohoto plynu při volnoběhu je závislá kromě stupně nastavení také na otáčkách (při vyšších otáčkách klesá rychlost pomaleji). V praxi to znamená, že čím nižší hodnota, tím rychleji auto zpomaluje (já jezdím vždy na 0). Vyšší hodnota se může hodit těm, kteří mají problémy s ovládáním plynového pedálu v zatáčkách (když máte v noze málo citu). Vhodné je to pro klávesáře pro pomalejší pokles rychlosti v táhlých zatáčkách (jako je například první zatáčka v Brně nebo v Shanghaji. Vyšší hodnoty sníží skoky při přidávání plynu, takže třeba u F1 se to může hodit k menšímu trhání zádě při náhlé akceleraci v zatáčce. V každém případě však platí, že čím vyšší hodnota, tím delší brzdná dráha. U většiny modů přidá každý stupeň 2 - 4% plynu.
Komentáře
#1 | fubaaro dne October 02 2018 02:43:03
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.
Hodnocení
Pro hodnocení musíte být registrovaný.

Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

Zatím nikdo nehodnotil.
Servery
F1 2014 IP: 88.146.196.246:34050
Live Timing


Octavia Cup IP: 88.146.196.246:34200
Live Timing


PCC

IP: 88.146.196.246:34100
Live Timing


Shoutbox
Pro přidání zprávy do shoutboxu, musíte být přihlášeni.

  mert34
23/07/2023 00:06

  mert34
21/07/2023 21:23

  mert34
18/07/2022 10:28

  mert34
07/07/2022 15:43

  mert34
19/10/2021 10:20

  mert34
23/09/2021 17:02

  mert34
23/09/2021 17:02

  mert34
04/05/2021 01:23

  mert34
03/01/2021 22:26

  mert34
03/01/2021 22:26

Design and Code by Power-Design
Powered by PHP-Fusion copyright 2002 - 2010. Under GNU Affero GPL v3 licence.
Apycom jQuery Menus